Ex interiors

Odette Ex

Odette Ex ( 1962)

Harmonie. Emotie. Kunst. Creativiteit. Ruimte. Openheid. Schoonheid. Het zijn stuk voor stuk trefwoorden die van toepassing zijn op Odette Ex, oprichter en eigenaar van Ex Interiors. Sinds 1994 werkt ze aan uiteenlopende interieuropdrachten voor bedrijven, zorginstellingen, onderwijsorganisaties, horecagelegenheden en winkels. Ze vergelijkt een interieur graag met een goed schilderij. “Een beeld raakt je, vooral als schoonheid en afstemming met elkaar in harmonie zijn.”

Odette Ex studeerde aan de Utrechtse hogeschool voor de kunsten (1985-1990). Bij haar afstuderen ontving ze een eervolle vermelding van de BNI. Tijdens haar vervolgstudie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten (1991-‘93) in Amsterdam richtte ze zich op het grensgebied tussen beeldende kunsten en architectuur. Vanuit dat aandachtsveld ontstond in 1994 Ex Interiors.

Odette Ex groeide op in Oosterhout. Ze vond niet veel aansluiting bij het toenmalige onderwijssysteem. Een kind dat dacht in ‘beelden’ was in het Brabant van eind jaren ’60, begin jaren ’70 maar moeilijk te plaatsen. Mede daarom volgde ze van 1974 tot 1979 een middelbare schoolopleiding bij de Nonnen van het Heilig Graf in het Belgische Turnhout. “Ik ging als het ware de Middeleeuwen in, terwijl mijn zussen zich laafden aan de ‘Flower Power’.”

Wie concludeert dat Odette Ex omkijkt in wrok naar die tijd, heeft het faliekant mis. “Die periode vormde een geweldige basis. In de serene rust van het klooster heerste een natuurlijke aandacht voor kunst en letteren. Ik ben absoluut beïnvloed door die omgeving. De nonnen konden weliswaar streng zijn, maar waren ook zeer zelfstandig, intelligent en geëmancipeerd.”

In 1983 en ‘84 woonde en werkte ze in Londen. Een Egyptische decorontwerper en zijn broer, die in kaligrafische kunst handelde, stimuleerden haar om verder te gaan in de kunst. “De hele sfeer raakte me enorm. Er stonden lange tafels met ecolinepotjes en er was volop aandacht voor kunst. Ik ging vaak kijken in de Tate Gallery. Alles was gericht op schoonheid. Dat had ik van thuis ook meegekregen. Mijn moeder en mijn oma hadden grote affiniteit met architectuur en decorinrichting.”

Haar studie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (vanaf midden jaren ’80) was dus een logische keuze. Dat ze toch in de interieurarchitectuur verzeild raakte had diverse oorzaken. De voornaamste was dat tijdens haar vervolgstudie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam de puzzelstukjes op hun plaats vielen. “De Rijksacademie was verwant aan het klooster. In het atelier was ik de hele dag met kunst bezig. Het was een sobere omgeving en we waren omringd door kunstenaars. Ik was geselecteerd op m’n tekenwerk. Langzaam maar zeker erkende ik waartegen ik me enigszins verzette, maar wat ik eigenlijk al wist: ik ben vooral een ruimtelijk denker. Van jongs af tekende ik al driedimensionaal. Daarna rolde ik als vanzelf in de ontwerpwereld.”

Nou ja, vanzelf… Begin jaren ’90 was er nauwelijks werk te vinden in de interieurarchitectuur. Odette Ex werkte voor antiquariaten en decorontwerpers. Ze kreeg haar eerste opdrachten en wist ‘dit is het’. Dit alles resulteerde in 1994 in de oprichting van haar bedrijf Ex Interiors.

De belangstelling voor de beeldende kunsten is in haar werk als interieurarchitect altijd zichtbaar gebleven. Zelf zegt ze daarover: “Eigenlijk voel ik mezelf vooral een beeldhouwer. Ontwerpen heeft voor mij sterke emotionele componenten.” Als ‘beeldhouwend interieurarchitect’ streeft ze naar schoonheid. “Schoonheid is voeding. Deze voeding zit vaak verstopt in de eenvoud en verstilling van een beeld.”

“De mens is een creatief beest!

Odette Ex laat zich voor haar werk inspireren door zeer uiteenlopende personages: Marlene Dumas, Dries van Noten/ Victor en Rolf, Anselm Kiefer / Joseph Beuys, Axel Vervoort, haar moeder, oma en dochters en haar partner Jaco, met wiens bureau JDdV architecten ze sinds 1997 ook zakelijk samenwerkt. Maar ook Dom van der Laan, Wiel Aretz, Matthias Aalbers, Ann de Meulemeester en Madonna inspireren Odette Ex.

De Paulus Abdij in Oosterhout vormt eveneens een bron van inspiratie voor Odette Ex. “De Paulus Abdij betekent in twee opzichten jeugdsentiment voor me. We gingen er vroeger naar de kerk en ik leerde er wérkelijk kijken naar dingen. In deze abdij heerst een sobere sfeer en in combinatie met de katholieke rituelen sprak me dat enorm aan. Die soberheid streef ik ook na in m’n werk.”

Hoe zit dat dan met de ‘uitbundige’ decoraties die we ook in haar ontwerpen tegenkomen? Lachend: “Dat is m’n ‘vrije kant’. In het ‘versieren’ ben ik inderdaad uitbundig, maar als het gaat om het ‘beeldende’ aspect richt ik me juist op soberheid en ingetogenheid. Eigenlijk balanceer ik voortdurend tussen die twee werelden.”

Terug naar de vergelijking tussen een optimaal interieurontwerp en een prachtig schilderij.

"In beide gevallen kloppen de details, kleuren en compositie. Een zorgvuldige afstemming zorgt voor harmonie”, vertelt Odette Ex. Opvallend genoeg laat ze daarbij ook ruimte voor dissonanten. “Dissonanten kunnen soms de afstemming vervolmaken.” Wanneer is een interieur volgens haar volledig geslaagd? “Als een bezoeker bij het betreden van de ruimte even ‘stil’ valt.”

button