Markland college Oudenbosch
Vervolg tekst
ONTWERP
Het voormalige Thomas More-gebouw vormde het uitgangspunt voor de duurzame herontwikkeling van de school. De herkenbare voorgevel is behouden en geïntegreerd in een nieuwe buitengevel die als een warme jas het gebouw omsluit. Op deze manier versmelten oud en nieuw tot een vanzelfsprekend geheel. Elementen uit de Bossche School architectuur, zoals de lange bakstenen gangen, zijn behouden en vormen een krachtig kader voor het nieuwe plan. Een historisch decor waarin plaats is voor de volle breedte van het onderwijs – van ambacht tot academische vorming.
In nauwe samenwerking met de architect is gezocht naar een heldere en eenduidige vormentaal. Door kleur en materiaal zorgvuldig toe te passen, zijn verbindingen in het gebouw gelegd die de gehele gemeenschap visueel met elkaar verbinden.
De voormalige binnenplaats is overdekt met een indrukwekkende staalconstructie en sheddaken, en vormt nu het centrale hart van het gebouw. Hier bevinden zich de mediatheek en het lesrestaurant – ook toegankelijk voor mensen uit de omgeving. De imposante hoge mediatheekruimte ligt centraal in het gebouw en is een plek waar leerlingen graag verblijven en de community voelbaar is. Met hoge stalen boekenkasten is intimiteit gecreëerd waar studenten zich kunnen concentreren. Uitgevoerd in een helder blauwe kleur geven ze een eigen karakter aan deze ruimte.
Vanuit de architectuur is er een ruggengraat ontworpen die alle praktijkruimte met elkaar en met de mediatheek in verbinding brengt. Een centrale as die theorie en praktijk aan elkaar koppelt. Vloeren, wanden en plafond van deze as zijn in een eenduidige groen kleur uitgevoerd en overal komt de karakteristieke OSB wandafwerking terug. Het lesrestaurant is als vrijstaand volume midden in de mediatheek geplaatst en via loopbruggen op de eerste verdieping bereikbaar. Onder het restaurant bevindt zich een centrale studieruimte voor het afnemen van toetsen. In het verlengde van de loopbruggen kom je langs de andere praktijklokalen op de eerste verdieping en kijk je neer op grote praktijkruimtes op de begane grond.
Op vergelijkbare wijze is met de kleur blauw een verbinding gelegd tussen de twee grote aula’s, met daartussen de docentenkamer. Dit zijn levendige ontmoetingsplekken waar leerlingen en medewerkers samenkomen. Een van de aula’s wordt gekenmerkt door een imposante trap, volledig betegeld met blauwe tegels – een speels element en ontmoetingsplek tegelijk. In alle publieke ruimtes, waaronder de mediatheek, is gekozen voor één uniform stoeltype om de eenduidigheid in het ontwerp te onderstrepen.
Het architectonische karakter van het gebouw roept associaties op met het werk van Dom Hans van der Laan. De kracht van symmetrie, de balans tussen rust & chaos, design & functionaliteit en soberheid & weelde die zijn ontwerpen kenmerken, zijn ook van toepassing in dit plan. In de lange gangen grenzend aan de lokalen zijn houten treincoupés ontworpen in de stijl van Van der Laan. In samenwerking met Bouwmensen Zuidwest zijn deze meubels gebouwd door studenten en drukken ze een persoonlijke stempel op het interieur. Deze gele, opvallende elementen bieden ruimte voor samenwerking, concentratie en zelfstandige studie – en markeren tegelijkertijd de actieve betrokkenheid van jonge makers bij hun eigen leeromgeving. De aangrenzende lokalen zijn uitgevoerd in gradaties van geel-, groen- en blauwtinten, waarmee elke vleugel een eigen karakter krijgt zonder de samenhang in het geheel te verliezen.
EFFICIËNTIE EN AMBITIE
Zoals bij veel onderwijshuisvestingsprojecten, stonden ook hier de budgetten onder druk. Vanuit onze ervaring weten we dat dit vraagt om slimme keuzes en creatief omgaan met middelen. Waarbij het gaat over de juiste kwaliteiten te behouden die het interieur dragen. De groen gebeitste OSB wandafwerking en de hoge stalen boekenkasten in de mediatheek als ook de eenduidigheid van dezelfde type stoel maken dit interieur tot een krachtig plan. Een keuze hierin is ook geweest om alle bestaande tafels en stoelen in de leslokalen te hergebruiken. Het resultaat is een leeromgeving waar traditie en toekomst samenkomen, waarin identiteit en gemeenschap centraal staan, en waar leerlingen zich gezien en welkom voelen. Een gebouw dat niet alleen faciliteert, maar tevens inspireert.